www.szorongas.hu

A STRESSZ

 

Van, aki szereti a stressztA stressz meglehetősen kétarcú fogalom. Egyrészt szükségünk van valamilyen mértékű stresszre ahhoz, hogy tartalmas életet éljünk. Az a jó stressz az ún. eustressz, amely megszínesíti napjainkat. Azonban ha ez fenyegető, sok, veszélyezteti életünket, azt distressznek hívjuk. Túl sok belőle megbetegedést okoz. Az emberek stressztűrő képessége nagyon különböző, ami az egyik embernek kaland, a másiknak megpróbáltatás. Jó példa erre az ejtőernyős ugrás, vagy a bungee jumping.

A stresszreakciók az őskorban alakultak kiAz evolúció során az ember kifejlesztett egy olyan mechanizmust, amely felkészíti őt a veszélyhelyzetekre. Ekkor a szervezet felkészül a védekezésre, vagy a menekülésre.

A XXI. században a veszélyhelyzet azonban már nem azonos, mint az őskorban, és sajnos az akkor megfelelőnek tűnő reakció mára már nem alkalmas. A tigris előli menekülés más reakciókat igényel, mint a főnök előli.

 

A STRESSZ- És a Selye-fÉle stresszreakciÓ

A stessz lefolyását egy magyar származású kutató, Selye János vizsgálta. Ő állapította meg a stressz szakaszait (GAS=általános adaptációs szindróma).

1. szakasz: alarm reakció

Ekkor a szervezet felkészül a harcra, vagy, ha az nem lehetséges, a menekülésre (fight or flight). A stresszválasz során a következő változások zajlanak a szervezetben (Cannon féle vészreakció):

Ezek a reakciók kísértetiesen emlékeztetnek a pánikrohamra, és nem véletlenül. A pánikreakció a szervezet hibásan kiváltódott reakciója egy olyan stresszhelyzetre, amelyet nem így kellene megoldani. Viszont az evolúciónak nem volt arra ideje, hogy a jelenkori stresszfaktorokkal szemben a megfelelő reakciót mutassa, így egy hibás reakció keletkezik.

 

2. szakasz: alkalmazkodás, ellenállás

A stresszreakció második szakaszaAmennyiben folytatódik a stresszhatás, és elhúzódik, a szervezet kénytelen fenntartani a védekezést, megpróbál alkalmazkodni. Ez rendkívül megterheli a szervezetet, és egy idő után a tartalék energiák is felhasználásra kerülnek. Egy idő után azonban kimerül a készlet, és ha a stressz továbbra is fennáll, bekövetkezik a harmadik szakasz.

A magas vérnyomás állandósulhat, az állandó éberség alvászavarokat okoz. A feszültség miatt az izmok megkeményednek, fájnak, a végtagok hidegek. Zavarok keletkeznek a bélműködésben.

 

3. szakasz: kimerülés

A stresszreakció harmadik szakasza a kimerülésA kimerülés során elfogynak a tartalékok. Amennyiben továbbra is fennáll a stressz, az ember megbetegszik.

Állatoknál is ez történik, Selye János patkányokon kísérletezett. Azt tapasztalta, ha nem maradt abba a stressz, a kísérleti patkányoknak először tönkrement az immunrendszere, aztán elpusztultak, vagy a szívük állt le, vagy kilyukadt a gyomruk.

 

A stressz - És a Holmes-Rahe skÁla

Az esküvő is stresszStressz nem csak az az esemény, amely nyilvánvalóan kellemetlen, hanem a pozitív események is megterhelőek lehetnek. Thomas Holmes és Richard Rahe összeállítottak egy skálát a stresszkeltő eseményekről. Minden esemény kapott egy pontszámot. Minél magasabb a pontszám, annál nagyobb a stressz. Ellenőzheti, mennyire veszélyeztetett a stressz szempontjából: adja össze azon pontszámokat, amelyek az utolsó évben Önnel történtek:

Holmes-Rahe skála:

Életesemény Érték
Házastárs halála 100
Válás 73
Különélés 65
Közeli családtag halála 63
Baleset, sérülés 53
Házasság 50
Állás, munkahely elvesztése 47
Nyugdíjazás 45
Családtag betegsége 44
Terhesség 40
Szexuális problémák 39
Új családtag befogadása 39
Üzleti problémák 39
Anyagi helyzet változása 38
Házassági konfliktusok 35
Nagyobb adóságok 32
Új munkakör 29
Gyermekek elköltözése otthonról 29
Problémák anyóssal, apóssal 29
Konfliktus a főnökkel 23
A munkaidő és a munkakörülmények megváltozása 20
Költözés, lakóhelyváltozás 20
Üdülés 19
Karácsony 19

A válás jellentős stresszforrásAmennyiben a kapott pontszáma 150 alatt van, még nyugodtnak, stresszmentesnek mondható az éve. Amennyiben a pontszám 150-300 pont közé esik, közepes stresszhatás alatt áll. Ha a pontszám meghaladja a 300-at, Ön rendkívül nagy stresszhatás alatt áll. Természetesen ez csak vázlatos megközelítés, fontos az esetek egyedi súlya.

 

A stressz - a DepresszIÓ ÉS A SZORONGÁS

Ha a stessz tartós, depressziót okozA stressz először harcra sarkall bennünket, majd ahogy fogy az energiánk, egyre inkább erősödik a szorongás. Amennyiben reménytelennek tűnik küzdelem, sőt a menekülés is, eluralkodik rajtunk a depresszió.

A stessz hatására legyengül szervezetünk, szó szerint belebetegszünk a bánatba.

 

POSZT-TRAUMÁS STRESSZ SZINDRÓMA - PTSD

Poszt traumás stressz szindrómaA poszt-traumás stressz szindróma egy váratlan tragédiát, egy egyszeri, de különösen nagy stresszt jelent. Ilyen pl. amikor egy baleset, vagy bűncselekmény áldozatai vagy szemtanúi vagyunk, ilyen a szexuális zaklatás, a földrengés vagy árvíz, a háború. Ennek áldozata képtelen túllépni a történteken, az események állandóan újra meg újra lejátszódnak a fejében, ezek az ún. villanófény emlékek. A szorongás, a depresszió állandósul. Jellemző a befelé fordulás, rémálmok, érzelmi ingadozás. Terápiája a szorongásos zavarok terápiájához hasonló.

 

TARTÓS GYERMEKKORI STRESSZ

Stressz gyermekkorbanA gyerekkorban elszenvedett tartós stresszhatás, szorongás mélyreható változásokat okoz. Olyan mély, nem gyógyuló lelki sebet jelent, amely a felnőttkort is végigkíséri, még akkor is, ha az már gondtalan és stresszmentes. Azonban nem kell belenyugodni abba, hogy ezen már nem lehet változtatni, mert speciális terápiás eszközökkel a gyermekkori sérülések is jelentős mértékben gyógyíthatóak!

 

A STRESSZ CSÖKKENTÉSE

A stressz csökkentésére több módszer is vanTapasztalja ki saját magán, mely tevékenységek okozzák a legnagyobb kikapcsolódást. Keressen magának hobbit, amelyet szívesen végez. Engedélyezzen magának olyan időt, amelyet arra fordít, amerre akar. Sokaknak segít a sport, a jóga, a művészet, a társasági programok, az olvasgatás. A speciális módszrek közül az autogén tréning javasolt.

 

 

 

 

 

Kapcsolat itt: Dr. Fehér Gabriella

STRESSZ

Dr. Fehér Gabriella

Dr. Fehér Gabriella

információs oldala a szorongásról, és egyéb lelki problémákról

oldalak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Óh, rémült kiáltás: jaj jaj jaj,
Kivel gyakorta riasztom föl
Magam s ördöngös éjeimet,
Be Istennek tetsző lehetsz te.
Nincs szebb ima a rémületnél
S a hörgésből szabadult jajnál
S nincs az életben hivóbb szózat,
Mint a szörnyedtség vad szózata. "

Ady Endre